Maak een afspraak Bel (0522) 74 60 10
apk

Schokbrekers bepalend voor weggedrag

Het nut van goede schokdempers

Als het aan de veren en de banden ligt gaat ieder wiel vrolijk stuiterend over de weg.

De schokdempers dienen dit te voorkomen. Schokdempers hebben een tweedelige functie: enerzijds voorkomen ze het deinen van de auto, anderzijds moeten ze ervoor zorgen dat de carrosserie niet iedere oneffenheid van de weg volgt. Een goede schokdemper is een compromis tussen optimale wegligging en maximaal comfort.

Om dit te bereiken wordt in de schokdemper tijdens de in- en uitgaande slag van de zuiger olie door gekalibreerde openingen geperst. Een nieuwe schokdemper bepaald in samenwerking met de andere delen van de voor- en achteras het weggedrag van uw auto. Om te komen tot een ideaal weggedrag voor uw auto bepaalt de autofabrikant in nauwe samenwerking met de constructeur  van de schokbrekers welk type er wordt gebruikt.

Tijdens het gebruik van uw auto zal elke schokbreker per afgelegde kilometer 5 tot 7.000 op- en neergaande bewegingen maken. Hierdoor treedt er slijtage op. De olie gaat niet alleen meer door de gekalibreerde openingen maar zal ook tussen zuiger en schokdemperbuis van de ene naar de andere kant van de zuiger gaan. Het weggedrag zal hierdoor behoorlijk veranderen maar doordat dit heel geleidelijk gaat wordt dit vaak niet opgemerkt.

Het weggedrag van een auto met versleten schokdempers is onvergelijkbaar veel slechter dan diezelfde auto met nieuwe exemplaren. Statistieken van Dekra en TüV tonen aan dat een groot deel van de ongevallen het gevolg zijn van versleten schokdempers.

Zoals al gezegd worden versleten schokdempers vaak niet opgemerkt.

Waaraan zijn ze te herkennen tijdens het rijden:

-       De auto zal meer gaan deinen, kans op wagenziekte
-       De auto zal meer duiken tijdens remmen
-       De auto is minder stabiel bij zijwind
-       Het kost meer moeite de auto een bocht door te krijgen

Wat zijn overige kenmerken die duiden op slechte werking:

-        Een langere remweg, kan wel tot 20% langer worden
-       Onregelmatige slijtage van de banden met soms canvasbreuk tot gevolg
-       Grotere kans op aquaplaning, ook bij goede banden
-       Extra slijtage van stuurdelen zoals spoorstangen, stuurkogels en fuseekogels
-       Veerbreuk

Hoe is de toestand van de schokdemper te controleren:

-       De werking is globaal te controleren met de opveertest: hierbij wordt de auto aan de voor- en achterzijde naar beneden geduwd en weer losgelaten. De auto mag bij goed werkende schokdempers niet nadeinen
-       Visuele controle: controle van de bevestiging en controle op sporen van lekkage

Het zal duidelijk zijn dat een goede werking van de schokdempers voor de veiligheid van groot belang is.

               

Bijker beeldmerk
Maak een afspraak Bel (0522) 74 60 10
sellingpoints eigenreparatie Eigen reparatie
sellingpoints eigenreparatie Erkende APK service
sellingpoints eigenreparatie Erkend duurzaam
sellingpoints eigenreparatie 4 fleet